Skip to content
Zdobycie Colci

Nominowani 2020

Kapituła Alei Podróżników z pośród nadesłanych zgłoszeń wybrała osoby Nominowane na rok 2020.

Tegoroczne odsłonięcie tablic Nominowanych połączone jest z Ceremonią wręczenia Nagrody im. Benedykta Polaka organizowaną przez The Explorers Club – Oddział Polska. Uroczystości odbędą się w sobotę 10 października. Ze względu na pandemię obydwie uroczystości będą miały ograniczony, w porównaniu do lat ubiegłych, przebieg.

Odsłonięcie tablic w Alei Podróżników, Odkrywców i Zdobywców przy ul. Lema o godzinie 12.00. Wręczenie nagród w Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego o godzinie 16.00.

NOMINOWANI (biografie skrótowe)

Prof. Andrzej PAULO wraz z Polską Wyprawą Naukową do Peru

Prof. Andrzej Paulo – taternik i alpinista, speleolog, instruktor taternictwa, ratownik górski, polarnik, geolog, wulkanolog jest niezwykle zasłużony w badaniach geologicznych i pracach naukowych w Peru. Od 2003 roku, wraz z zespołem naukowym z Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie, Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Państwowego Instytutu Geologicznego i Polskiej Akademii Nauk, gromadził dane oraz opracowywał dokumentację naukowa, która doprowadziła do ustanowienia w 2019 roku i wpisania na listę UNESCO GEOPARKU „Kanion Colca i Dolina Wulkanów”.

Praca naukowa, odkrycia i obserwacja struktur geologicznych przyczyniły się w znaczącym stopniu do utrwalenia polskich odkryć w Peru nie tylko wśród lokalnej ludności ale również w kontaktach z Władzami peruwiańskimi różnych szczebli oraz z instytucjami naukowymi w tym kraju i z UNESCO. Wyróżnienie Zespołu prof. Paulo dębem w Alei Podróżników jest nie tylko podsumowaniem dorobku i odkryć Profesora ale jednocześnie podkreśleniem wagi prac wykonywanych na wielu kontynentach przez polskich naukowców a często zapomnianych. Tym razem ich praca znalazła uznanie Władz i kręgów naukowych w Peru oraz samego UNESCO, który dołączył badane tereny do światowej listy Geoparków.

Polska Wyprawa Naukowa do Peru była wieloletnim wysiłkiem w terenie, laboratoriach, pracowniach naukowych, w kontaktach z władzami Peru – gospodarzami terenu. Szczegółowe informacje o wyprawie – http://home.agh.edu.pl/~pwnp/informacje/

Lista osób szczególnie zasłużonych w projekt:

  • prof. dr hab. inż. Andrzej Paulo
  • dr inż. Andrzej Gałaś
  • prof. dr hab. Jerzy Żaba
  • dr hab. Justyna Ciesielczuk
  • dr Krzysztof Gaidzik
  • prof. dr hab. Tomasz Kalicki
  • prof. dr hab. Józef Kukulak
  • dr inż. Slávka Gałaś
  • dr hab. inż. Barbara Radwanek-Bąk
  • mgr inż. Paweł Panajew
  • dr inż. Magdalena Głogowska
  • dr inż. Michał Wasilewski
  • mgr inż. Natalia Utnicka-Łydek
  • mgr inż. Paweł Łydek
  • dr Joanna Krupa

Kapitan Andrzej PIOTROWSKI – żeglarz, działacz polonijny

Oprócz żeglarskich eksploracji na kilku kontynentach jest niezwykle zasłużony w propagowaniu Polski w świecie i polskich tradycji żeglarskich w kręgach polonijnych w Chicago i innych miastach świata. W Chicago pełnił funkcje  m. in. Komandora Joseph Conrad Yacht Club, organizował wiele imprez polonijnych na najwyższym poziomie propagując żeglarstwo i sport wśród młodej Polonii. W wielu polskich stacjach radiowych wygłaszał felietony i zabierał głos w sprawach nie tylko żeglarskich ale również polonijnych i polskich nierzadko narażając się na ostra krytykę.

Był założycielem słynnej „Republiki Karaibskiej” popularnej wśród polonijnych i międzynarodowych żeglarzy, organizował rejsy atlantyckie i po Pacyfiku, odbył kilkuletni rejs jachtem „Solidarity” po Europie. Jego ostatnią inicjatywą był transatlantycki rejs do Polski Szlakiem Wielkich Polaków jachtem Kpt. Wagner II. W ten sposób Kpt. Andrzej Piotrowski przyczynia się do promowania w świecie naszego kraju i osiągnięć polskich żeglarzy na miarę legendarnego Kpt. Wagnera.

Andrzej PIĘTOWSKI – kajakarz, podróżnik i eksplorator

Członek i drugi kierownik wyprawy Canoandes’79. W latach 1979-1981 jej członkowie przepłynęli 23 rzeki Meksyku, Gwatemali, Nikaragui, Kostaryki, Panamy, Ekwadoru, Peru i Argentyny, z czego 13 jako pierwsi w historii eksploracji. W 1981 roku Andrzej Piętowski wraz z Piotrem Chmielińskim, Stefanem Danielskim, Krzysztofem Kraśniewskim, Jerzym Majcherczykiem, Jackiem Boguckim i Zbigniewem Bzdakiem dokonał pierwszego w świecie przepłynięcia pontonem i kajakiem dotąd niedostępnego, niezbadanego i nierozpoznanego Kanionu Colca, najgłębszego kanionu na ziemi. Osiągnięcie to uznane zostało przez amerykański Paddler Magazine za jedno z najważniejszych wydarzeń eksploracyjnych XX wieku. W 1984 roku wpisano je do Światowej Księgi Rekordów Guinnessa.

            W 2000 roku Andrzej Piętowski współorganizował i kierował wyprawą naukową „Source of the Amazon 2000”, której efektem było zbadanie i określenie miejsca źródłowego Amazonki.. Od 2004 roku działając pod auspicjami założonej przez siebie Polsko- Amerykańskiej Fundacji Edukacyjnej im. Ernesta Malinowskiego, prowadzi w Chivay, w regionie Colca letnią szkołę języka angielskiego.

Leon MROCZKIEWICZ i Tadeusz PERKITNY – przedwojenna wyprawa dookoła świata

Przed II Wojną Światową odbyli niesamowitą podróż dookoła świata. Okrążając kulę ziemską przez Szwecję, Francję dotarli do Brazylii, Amerykę Południową przemierzyli przez Argentynę i Chile by dostać się do Azji, gdzie odwiedzili Półwysep Indochiński, Cejlon kończąc podróż w Afryce, skąd zakupionym w Casablance Fordem wrócili do Poznania. w ciągu czterech lat odwiedzili 36 krajów na 5 kontynentach. Mottem przyświecającym podróżnikom było „byleby naprzód, przed siebie z uśmiechem na twarzy”. Ich książka „Okrążmy świat raz jeszcze” stała się inspiracją dla kolejnych pokoleń podróżników.


Kapitan Henryk JASKUŁA – pierwszy Polak, który samotnie, bez zawijania do portów okrążył Ziemię

Henryk Jaskuła jest pierwszym Polakiem i trzecim żeglarzem w historii, który samotnie, bez zawijania do portów okrążył ziemię. Henryk Jaskuła pobił również ówczesny rekord świata w długości przebywania na morzu non-stop w rejsie samotnym. Na samotny rejs dookoła świata wyruszył na jachcie Dar Przemyśła.12 czerwca.

Na pokładzie miał radioodbiornik oraz radio UKF do łączności na krótkim dystansie. Nie posiadał żadnego sprzętu radiowego, którym mógłby skutecznie wezwać pomoc. Nie miał także tratwy ratunkowej. Jako zapasy żywności służyły mu konserwy mięsne Baltony, grochówka od wojska, chleb w dwukilogramowych porcjach, 500 litrów wody (z czego zużył 300, dzięki wykorzystaniu deszczówki), 24 butelki spirytusu, kilka piw i win (alkoholu starczyło do połowy rejsu).

Rejs trwał 344 dni, a trasa prowadziła z Gdyni, wokół Przylądka Dobrej Nadziei, na południe od Astralii i Nowej Zelandii, Przylądka Horn z powrotem do Gdyni, gdzie dotarł 20 maja 1980 roku.